fredag 9 januari 2009

OT bil på en månad





Här kommer bloggen på min 60a, som skall förvandlas till OT bil.
För dig som funderar på vad OT innebär kan kika in taksökare och hasplåt ( www.taksokare.se )
Tanken med detta projekt är att köra Vinterrallyt kalldrage i Umeå, som går av stapeln den 14 februari.




Dagen började med att skotta sig fram till bilen eller rättare sagt porten där bilen står.
Detta eftersom undertecknad saknar rasskydd/hängrännor och det varit ett plusgrader il, så det rasat från taket, och lämnades tyvärr åt sitt öde till det frös ihop, så det blev en kompakt iskaka.....

När porten var framskottad så skulle det monteras hjul på framaxeln, för dessa var avlägsnade för att börja pilla med bromsarna sommaren 2008. Då kom jag inte längre än att jag avlägsnade hjulen, och pallade upp den på pallbockar.

När jag monterat vä framhjul, hämtade jag domkraften, hissade litte, för att avlägsna pallbockarna, och sen sänkte jag ner, men upptäcker att jag även monterat bort höger framhjul, så det var bara att hissa upp igen och "göra om göra rätt".

Efter detta skulle bilen flyttas, inte så enkelt när man är själv, och man har ett envist fastlåst vä framhjul, men med domkraft å vilja så fick jag bilen till porten, sen var det bara att börja rackla för att bogsera, men med låsta hjul på bil 2 så är det ju minimal risk för att den frirullar iallafall.

Nu hade jag fått ut bilen från garaget och framför den andra porten i mek delen. Då var ju bara problemet att lyckas knuffa in bilen i garaget, med de envist fastsittande hjulet. Men då la jag under en plastinnermatta från volvo, som hjulet fick glida på, och bogserade in den i garaget med skotern.
Äntligen inne!!

Denna aktivitet hade pågott ett par timmar totalt, och fredagkväll skulle tillbringas framför tvn, så jag riktade in mig på att lossa litte bromsdetaljer bara.

Började demonteringen med att lossa hjulen jag två timmar tidigare skruvat fast. Sen fettkoppar, och lager. Då jag saknade avdragare för trumman, så fick de sitta kvar.
Men det gick fint att lossa tanken, och bromsgrejjorna slapp, trots att de suttit på bilen ett bra tag (bilen ställdes av 71) och hade ju säkert inte varit lös på ett bra tag före heller...
Huvudbromscylindern hade jag tänkt lämna, men de gick så himla bra allt, så den lossade jag av bara farten. Resultatet av dagens skruvning, huvudbromscylindern lös (det var tom några droppar bromsolja i den) Främre bromsslangar lösa, Och bromsniplar, även hjulcylindrar lossade.
Jag hade ju tänkt köpa nya hjulcyl, nu huvudcyl, och nya slangar, men vi får se hur det blir, men samtidigt är det skönt att skruva dit nya grejjor.

Lägger in några bilder från dagens skruvande.

Inga kommentarer:

 
gästbok och besöksräknare