måndag 12 januari 2009

Framdelen snart klar

Sådär ja. Äntligen måndag igen, och laddandes för en ny vecka i garaget!
Började med att strula med en grejj jag skulle skicka med bussgods idag... Tog kanske totalt 45 minuter, pga glömd plånbok etc, och som grädde på moset hade jag inte adressen...
Sen handlades det mus/rått dödare! För nu ska dom jäklarna inte ha gratis hyra längre :)

Skulle oxå förbi classic vw och handla en hel drös med grejjor. Var även och inföskaffade DOT4 vätska.

Komme mig inte iväg till garaget förän halv 2..... trots att jag ätit lunch vid kvart över 10 för att vara snabb iväg :(
Nåväl...

Nya grejor var det.
4 hjulcylindrar, en huvudbroms cyl och 4 nya bromsslangar.

Har ju redan lossat allt i frambromsarna, utom trumman, och allt därbakom. Var förbi hos mor och far och hämtade trummavdragaren, så nu hade jag allt som behövdes!
Däremot hade jag glömt att jag det behövdes extra långa hjulbultar till denna avdragare... Fick vända uppochner på hela garaget, för jag hade ju sett dom tidigare, och tillslut hittade jag dem.
Jämförelse mellan lång och kort bult.




Började med höger sida.
Trumman föll av som på räls... NOT! Den satt som berget, och tillslut så var det bara att vålda, det är ju trots allt bara brickorna som håller backarna som ger vika. Och så blev det.
Dock var ena bromsbandet ganska slitet, (nitarna har tagit i trumman) men jag slipade båda litte försiktigt, och bytte hjulcylindern och skruvade på slangen.

Över på andra sidan och ta lös den sida som suttit låst som berget sen jag hämtat bilen...
Tänkte att detta blir inte lätt, men dröm om min förvåning, den hoppade lös utan protester.
Lossade allt invändigt, och konstaterade att även det övre bromsbandet på dena sida var slitet oxå.


Hmm... What to do? Jo jag visste att jag fått med 4 NOS bromsband med 65a bubblan jag hämtade på förvintern. Ut och rota, och i den bilen hittade jag både eber, och massa NOS grejjor (NOS=New Old Stock= gammla oanvända grejjor i originalförpackning)

In och montera på de nya på höger sida, och de två frächare bromsbanden på vänster sida.
Slipade även trummorna, började med höger och smärgelpapper, men på vänster (som var mycket rostigare) tog jag rondellen och putspappertrissa. Mycket bra resultat, och inte lika slitigt, även om jag finputsade för hand.

Allt nytt fram, monterade ihop trummorna, så det fungerade och grovjusterade dom fram.

Sen monterade jag oxå huvudbromscylindern. Klockan började bli mycket, och jag som inte ätit sen halv 11 började känna kurret komma i magen, enbart för att dom på radion sa att klockan var 20... Ojj... Dax att sikta på middag hemma, men det gick ju så bra, så jag sänkte ner bilen fram, och lossade bakhjulen, med blodvite som följd, och hissade upp bilen bar, för att smörja in kronmutter och saxpinnarna med rostlösare.

















Jag hade tidigare anat att det skulle måsta bytas avgassystem, och fick det bekräftat idag...

Mycke rost, aldeles för mycke för att de skulle vara okej, dock hade jag köpt av Janne N ett bagagnat 30hp system, utan värmekamrar, men dock. Sprayade även rostlösare på alla muttrar på avgas.
"Klockan är 21 och här är ekot"... Bara att låsa igen butiken för idag. Nu är det bara ett trilskande bromsrör i fronten som skall fixas, och montera tanken. Sen är framdelen av broms/bränslesystemet klart.



Tyvärr gör jag budgetversonen på detta bygge, i nuläget, och byter kranen (som är tät) mot ett rör.



Bygget är trots allt ett budget bygge, med ekonomist krut laggt på att hitta alla rätta options :)

Det som återstår av nya grejjorna är bakre hjulcylindrar, och slangar och avgassystemet.

Inga kommentarer:

 
gästbok och besöksräknare