söndag 18 januari 2009

Järnspikar!

Idag visade temperaturmätaren -3 så det var en mycket lämplig skruva i garaget dag.

Jag började med att montera rören som varit på värme behandling. (värme för att släppa och så koppar pasta, för att inte ta ihop igen)
Det gick relativt bra, och jag fick sen över till att montera tillbaka bromsbackar och fjädrar och allt annat som är bakom trumman. Detta var inte heller något större problem, men brickorna som håller backarna på plats hade blivit lite pöntade, så de fick jag fixa till lite.
Sen skulle ju bara trummorna på plats, slipade ur de sista ur vänster trumman som inte blev klar sist. Vänster gick bra, men höger..... Att de ska vara så himla svårt att montera en fint uppslipad trumma hade jag aldrig kunnat drömma om.
Dom ska ju bara puttas på, men tillslut blev det lilla släggan, men då åkte även höger trumma på plats. Sen bara kronmuttrar och så saxpinnarna.

När bromsarna var återmonterade gick jag på avgas systemet. Hade låtit bada in alla muttrar med mekolja sist jag var där, men duttade dit ännu mer idag.
Skruvade bort bakplåten som sitter mellan motorn och karossen, för att komma åt övre bultarna ordäntligt... Började lossa de övre, och dom slapp på båda sidor. Sedan som små till förvärmningne, och dom slapp också, om än motvilligt. Sedan de undre bultarna, men jag tänkte att jag drar åt dom övre igen, för att minska trycket på de undre, och när jag drar åt på höger sida, klickade det till..... Inte bra, och efter besiktning av hylsan konstaterade jag att det var inte den som pajjat... Nåväl under, och bulta lös de undre.
Eftersom jag saknar gasol i garaget så blir det bara våld... Den högra, undre var inte ensd nästan, när jag drog, så klickade den och muttern, plus halva bulten föll ner på golvet. Satans!! Tvi tvi.... över på andra sidan, men den ville komma ut via jängen. Då var det bara de övre kvar, den vänstra slapp igen, men den högra hade ju slickat, och det visade sig vara bulten även på den sidan..... Faan!



En cool grej är att avgasklammren hade vw logga :)
Tyvärr suddig bild, men ändå!


Jag blev så ledsen att jag besviken packade ihop och åkte hem...

What to do???

Fortsättning följer!

1 kommentar:

Niklas Larsson sa...

Keep up the good work! Jag gillar människor som sätter upp höga mål.
/
Niklas

 
gästbok och besöksräknare