tisdag 27 januari 2009

Herr ågren har lämnat mig för nu.







Nu har ångesten (ågren) gått vidare!
Jag har varit till Bureverkstan ikväll, för att få loss pinbultarna, som varit en segdragen historia. Den första (övre) hade jag ju redan varit på, så den slapp väldigt lätt. Bara svetsa fast en mutter och sedan dra ut med spärrskaft.

Den andra (nedre) var aningen värre, för den hade ju inte fått någon behandling. Den svetsade vi fast en mutter på, och väntade litte, svetsade litte mer, bara för att få upp värmen, och provade dra, men den fick tämligen fort av. Ringa ett samtal, Thomas var behjälplig, och små slag, och kyla bulten var de vi "fuskat" med. Svetsa på en ny mutter, på den än kortare pinbulten, slå med kulhammaren baki, svetsa mer, slå mer, svetsa mer, kyla, och sen dra ut, utan problem :) YEE

Jag har idag också med hjälp av min far luftat bromsarna. En hel del luft, och skit i rören, men luften försvann och bromsarna tar. Fick dock släppa aningen på vänster handbroms för att den var aningens hård justerad. Men nu tar de fint på hack 4.
Har också varit till en plåt/rör firma i Bureå och fått fram ett rör som var 35mm i diam. Detta skall krympas i ena ändan, och så slitsas i andra, då skall jag bara skjuta på det utanpå det gammla rostiga röret som går i ut från värmekammaren.


Har också ringt Landsarkivet idag, och fått fram ett regbevis på AC 8909, som skall användas vid reg besiktningen sen.

Detta är väl dagens grejjor jag gjort på bubblan.

Har även tagit kort på hanskfacksluckan med haldan och brytarna, för backljus och extraljus.

Imorgon blir det att rikta avgas systemet lite, och få till rören, och byta olja i motorn. Den torde FÖ vara bytt, i samband med att den ställdes bort, för den ser ut som ny(!)
När oljan är bytt är det dax för provstart! Hoppas på göra det innan fredag! Vi får väl se hur det blir med det :)
Det som sitter vid backspegeln är en bil kompass, som sandströms använde sig av vid OT körning.

Inga kommentarer:

 
gästbok och besöksräknare