tisdag 14 december 2010

Svetsningen del 2





Jag var i helgen och svetsade vänster sida.

Det som var planerat var torpedspetsen med stötfångar fästet, och viss lagning i framkant på innerskärmen, (baksida värmekanalen).

Det var planerat, dessutom dök bakre stötdämpar fäste upp, med en hel del plåt av innerskärmen i kanten kring torpedväggen.

Detta blev mycket större när jag väl började peta i det.

Började med spetsen, och det kändes väldigt bra. Men... Sedan tyckte jag att det görjade sprätta om svetsen, och jag visst, mycket riktigt så kom det ingen gas....

Slut gas, just när man fått upp ångan.....

Det syns ju också på punkterna på i överkant

Spetsen gjorde jag olika etapper, för undre kanten av den gamla fanns kvar, och jag ville utgå från denna. Doch är det en del vinklar åt olika håll, så jag fann enklast att göra spetsen i två delar.




Allt färdigslipat, dock blec jag tvungen att lägga på på några ställen där jag slipat genom
Sedan stötfångar fästet, vilket också gick över förväntan. (dock färdig repplåt)

Däremot framdelen på hjulhuset var tunn, och i och med att jag inte vill göra åverkan på yttersidan (lacken/patinan) så hade jag begränsat utrymme, men det gick ändå hyfsat bra, men här någerst började orken tryta, och ett 5 minuters fika var på sin plats.

Sedan pussla med vinklarna på för att få till något som liknar någonting likt originalet iallafall.

"Klart"



Efter detta skulle jag svetsa på en mutter på en avdragen bult, men efter 4 muttrar så gav jag upp! Jag kapade bort svetspunkterna till svetsmuttern, och fimpade denna, och svetsade fast en vanlig mutter istället.


Före jag började kapa.

När gamla plåten är borttagen blev det visst bara ett stoort hål kvar....

Invändigt syns hålet också mitt i är det gamla vinterdäcket som skymtar


Sedan till det nyfunna stället, vilket var halv knepigt att komma åt, men efter lite trixande och mallande och diverse så satt en hel plåt där,

Sedan förstärkte jag upp det med en tjockare plåt.

Likt man tager vad man haver principen så fick en verktygstavla släppa till lite matrial.

Sedan på med grund-skydd. 00.17 åkte jag denna söndag kväll....

Inga kommentarer:

 
gästbok och besöksräknare