söndag 5 december 2010

1:a Bromsfixet


Jag hämtade denna i Östersund, 4 tidigare brukare, avställd 1978. en ägare i två månader 2010
Dock upplevde jag vid hämtningen att jag hade anliggande broms på släpen, lite varm var navkåpan på axeltappen på släpen.
Resdagen hade en växlande ytter temp, mellan -11 när jag lämnade skellefteå, till -17, -8, -15, -8, -18, -22, -16, -24, -26, -17 osv.
Jag hade planerat in ett litet stopp hos Pär A i Stugun, men detta stopp blev något längre, ty när jag stannade av i stugun, var det -22, men när jag kände på fälgen på släpen var den betydligt varmare (läs brännhet)
Jag blev tvungen att kolla över detta, vad jag misstänkte var en kärvande broms wire.
Jag fick tillslut lös denna, men hjälp av en 3klo avdragare jag lånade av Pär, Stort tack!!

Resan flöt på bra efter detta, jag stannade till och handlade lite delar från en skrotad bay, och hämtade en framruta som kompis hälsing skulle ha.
Jag fyndade en mellanplåt till bay, komplett skjutdörrsmekanism (3delar) och en rosental askkopp.

När jag nu landat hemma har jag rivit ut bromsarna bak, något som inte gick jättelätt på högersidan, mycket våld, och 1 timme senare släppte trumman.
vänster sida tog ca 1 minut att få lös, ty den var helt insmord med olja invändigt..... Min teori är att oljan är insprutad för att hjulet skulle rulla lättare. Detta innebär byte av bromsbackar osv på den sidan. Jag har beslutat mig för att försöka renovera bromsarna, med NOS delar som jag har liggande. Även NOS cylindrar finns, om jag behöver det.

Jag har slipat upp trumman som satt på höger sida, för den hade en kant som inte var riktigt bra. Cylindrarna och slangarna och rören sitte fortfarande kvar, för jag hade inte gas när jag skruvade sist.
Återkommer med mera bilder/text sen.

Be Back Later! G´natt

Inga kommentarer:

 
gästbok och besöksräknare