tisdag 3 februari 2009

Rallybilisten väljer IC Burträsk

Dagens vinterbil är en välvårdad, och väl använd (vintertid) PV 1957. Som för övrigt varit i trafik i utan avställning sedan 1967!


Dagens äventyr med bubblan blev att montera avgassystemet ordentligt, ty jag bara hade monterat de provisoriskt tidigare...
Det var problem att passa in förvärmningsröret på vänster sida, men med "våld, vilja och vetenskap" så fick jag det på plats. Även montering av bakre kylplåt avklarades.

Sedan var det bara att montera två av marchal lamporna fram.
Jag hade bestämt att prova åka till Burträsk för att tanka, och hälsa på en vw kamrat.

Resan gick fint, och värme kom vid framrutan!! Dock efter att det sprutat upp en massa bås (troligen frön från björk) Det var de som var det stora med provturen. Att se att värmen fungerade.... EV kan det vara litte avgaslukt ("i vanlig ordning") men det kan ju vara diverse lukter som är från den snart 40åriga förvaringen.

Jag stannade på OK i burträsk (fd. IC) och tankade, och fick surra folkvagn ett bra tag, och gubbarna på samhället var imponerade.

Även resan hem gick bra, omän bakhjulen droglös i högre hastighet. Trodde det var kopplingen som slirade, men troligen är det dåliga vinterhjul (dubbfria) kraftigt begagnade 195or som är boven i dramat.



Efter att jag landat i garaget igen, så började jag dra elkabel, för alla lysen och allt annat. Började med backljuset. Eftersom jag använder modern kabel, så vill jag dölja den i största möjliga mån. Denna kabel blir en 2,5 kvadratare, och jag hoppas den räcker.... Backljuset skall ju trots allt bara vara igång kortare stunder.
På bilden syns både 2,5mm2 och 4mm2 och 30mm2 kablarna. saknas gör 6mm2 kabeln.

Jag har bestämt mig för att dra fram en grov (ca 30mm2) kabel till bagagehuven, för att slippa en massa halvgrova kablar som följer varann från batteriet och framåt. Den var ju aningens trixig att få dit, och dölja, ty den äro illgrön. Dock är det tidigare (troligen som utblås till ebern) borrat ett stort hål, och satt ett stort ventilationsgaller ovanför passagerarens fötter. Där går numer min grova + kabel.

Som avslutning på dagen drog jag klart alla kablar till hanskfacket där backljuset och "cigg uttaget" är monterat. Kopplade även in en plugg på kartläsarlampan, så man kan välja om man vill ha OTpannan eller kartläsarlampan.

Inga kommentarer:

 
gästbok och besöksräknare