söndag 15 februari 2009

fjortonde i andra tvåtusennio



Nu har helgen passerat....

Har inte varit så flitig att uppdatera bloggen av förklarliga skäl.

Den fjortonde i andra var ju igår, så det var igår det körde runnt en massa veteranbilar kring umeå. Närmare bestämt 41 stycken. Givetvis var det säkerligen fler som var ute och finkörde, men 41 som tävlade i kalldrage.

Jag börjar väl i rätt sida av helgen, Torsdag:

Gjorde de sista monteringarna, bland annat de kablar som inte kunde monteras innan jag varit på biltema. Monterade och kopplade så allt fungerade, kopplade in extraljusen (enbart två av dem då jag saknade lampa i de tredje) så de slog igång via relä när jag tryckte på fotomkopplaren för hel ljus.

Kopplade in så att kartläsarlampan fungerade, och hittade en 6v lampa som passade och var lämpligt stark. Såg även till att ta fram en lampa till OT pannan, så denna skulle fungera, om den behövdes.

Lyset till haldan kopplades också in, så den skulle lysa.

Kopplade in backljuset, men där blev det problem, då jag hade 6v fram till backljuset, och lampan var hel, men tyvärr så lyste det inte iallafall..... Antar att det var något fel på lampan. Skall ju dock åka och hämta hasplåtar och backljus i trakterna kring Bjurholm på fredagen den trettonde, så jag får nog lov att helt enkelt byta lampa.
Innan det mörknade lastade jag upp bubblan på släp, då jag ville ha släpen med mig, om något skulle gå sönder...

Torsdagskvällen gick åt till att byta olja (för andra gången på tre mil) då jag blivit tipsad detta. Tog ner silen, och rengjorde den, så den skulle vara fräsch. När jag skulle montera tillbaka detta, såg jag till min fasa att jag fått 34hp oljesilspacknings sats..... Ringde Mauri, och konstaterade faktum.
Det var bara till att packa ihop mina saker och åka hem för att få några välbehövliga timmars sömn.

Fredag:
07.00 står jag hos classic vw för att byta grejor, så jag får de som passar bättre.
Sedan förbi hos mor å far för att hämta en extra pläd, så jag ju inte vet något om vädret under lördagen.
Sen full fart till garaget för att montera nya packningarna, och fylla olja. Jag hade nämligen möte klockan 10 i Umeå, med fika före det 09.30. Jag landade på umestaan 09.45


När lunchen var intagen och mötet avslutat var jag förbi Djäkneböle för att affärsera en Scaub-Lorenz picknick radio. Tiden var knapp, så något kaffe hanns inte med där, då jag ju skulle hinna till Bjurholm och tillbaka till Umeå före middag. Här är några av dagens fynd. (även fynd från Åkullsjön tidigare)
I Bjurholm handlades semlor som en extra muta :). Detta var parkeringen utanför Konsum i Bjurholm :
Hemma hos honom, gick vi rakt på sak, pengar och saker bytte ägare, och efter semlan åkte jag mot kusten igen, med två hasplåtar till vw 1500 (Typ3, Notchback ) och tre och ett halft extraljus och två porscheförgasare, Zenit 32or med luftburkar. Även en ebersprakare följde med.
Middag i Innertavle på "hotell Innertavle", och teater i Stöcksjö bygdegård.
Väl tillbaka "på hotellet" så gick jag och "hotellägaren" ut i garaget för en sista handpåläggning innan rallyt. Lite avgaslekage skulle fixas, och filtar, bränsle och isskrapa skulle placeras rätt.

23.45, gonatt!

LÖRDAG:

Vi steg upp 06.50 Samlingen på Västerslätt var 08.00. Folkvagnen startade mycket fint efter natten i varmgarage.
Utanför lokalen stod många fina rallyekipage att beskåda. Allt från fint renoverade svenskar, såsom Volvo 145 och Duett, Saab 92b 96 sport mfl. Men även andra märken som Ford ranchero Mercedes 115 lång taxi och Lancia. Bara en vw fanns representerad..... Det var 60an.

Inne i Nailheads lokaler tappade jag nästan hakan av alla bilar, maskiner och pubb/fika lokal som fanns.

Vi (jag och kartläsaren Peter) blev tilldelade startnummer 29 av 41 startande ekipage vilket innebar att vi startade 09.29. I och med det så hade vi tid att stå och studera flertalet startande innan det var dags all rada upp.

Starten gick fint, men den slirande kopplingen slirade kraftigt på 3an och 4an. Vi körde lite genom stadsdelarna innan vi tog riktning mot norr. Vändpunkten för rallyt visade sig bli Ånäset. Men det var 13 mil innan vi var i Ånäset. Frågorna var ytterst varierande och flertalet var bara för kluriga.
På sjän trehörningen var det isbanekörning! (kortet just före körningen på isbanan) Väldigt kul att riktigt gasa fram mellan plog drivorna. Detta var inget som kördes på tid, utan bara för kul, men du må tro att hornen växte sig långt ut ur pannan på mig! Banan var 1,3 km lång, och efter denna hårda ursotning av bilen så fingerade kopplingen utan problem! Inget slir på 3an eller 4an utan bara hjulspin på de lägre växlarna. Dock insåg jag att bilen bara hade 30 hästkrafter, vilket var lätt att glömma bort tidigare, då "hjulen drog lös på 4an". Men det skadade ju inte att kopplingen började fungera likt en vanlig fräch koppling. Troligen var det något som tagit ihop och ergat/rostat men som släppte efter den värme som uppstod vid isbane körningen.
När vi lämnat banan, körde jag tilloch med om en Chevrolet Fleetline 1950, men det vara bara att pressa bubblan för att orka om. I detta skede var jag lite för ivrig på att gasa och både jag och Peter tappade uppmerksamheten på skyltningen för en liten stund...
Denna mindre miss ledde till en drygt två mil lång extrasväng, då vi tillslut kom fram till en skylt däre det stod Vindeln 19km. Bara att vända tillbaka.

När vi åter hittat rätta vägen insåg jag att vi var hjälplöst sist, så stannade vi vid en kontroll och tog en kaffepaus, för att återfå energin. Det hjälpte, då jag efter detta ville återfå kontakten med de övriga i rallyt. Strax innan Robertsfors återfick vi kontakten med de andra i rallyt och upphämtningen började så sakterliga.
Efter ett kort fikastopp i Ånäset, på Bluedots klubblokal så vände vi kosan söderut igen, denna gång på östra sidan om E4, där gamla kustvägen (rix 13) gått.
Vi hamnade mellan en Saab 92B och en PV från 54. Vägen var krokig, backig och dessutom hade vi fått solen i ögonen på väg söder ut. Farten blev låg, då sikten bitvis var obefintlig. Efter ett tag började bilen gå litte dåligt. Vid Sävar gick bilen väldigt dåligt och jag fick sitta och pumpgasa hela tiden för att överhuvudtaget komma framåt.
Vi beslöt att åka förbi "Hotell Innertavle" och hämta följebil med släp.
När jag själv åkt från gården provade jag dra ut choken (luftburken redan borta) och då fick jag tillbaka gassvaret på pedalen!

Det var räddningen för att kunna köra imål på gammlia området.
Jag ringde och avbokade släpet, utan dom fick komma med bara bilen.
Jag lämnade in svarsformuläret med ca 1 minut tillgodo, innan dom stängde för aftonen.

Sista bilden en härlig rallysaab i NOS känsla (Ny gammal (för)packning)

När inlämningen var avklarad var det raka vägen till scandic teg för mat och prisutdelning.

Ingen toppnotering, men en jäkligt rolig dag, och en ordäntligt blodad tand!

Nu är siktet inställt på alterrundan den 7/3

Inga kommentarer:

 
gästbok och besöksräknare