måndag 2 februari 2009

ÄNTLIGEN!!!

Idag har dagen tillbringats i garaget.
Jag började med att kapa till avgasrören som jag fått tag i som ersättningsrör till värmekammarna.
De gick bra, sedan var det bara att montera dem, inga större problem det heller. Dock stötte jag på litte patrull när jag skulle para ihop avgaslimpan och värmekammardelarna. Fick inte fast alla topp muttrarna först, men efter lite bankning och slag, då satt alla toppmuttrar på pinbultarna!
Sedan var det bara att dra dit nya avgasklammer.

Efter detta byttes även oljan. Jag skulle tro att oljan byttes i samband med att bilen ställdes undan. Oljan såg som ny ut, men byttes givetvis iallafall. När oljan tömts ut så monterade jag en ny bränsleslang mellan rören bakom bakhjulet.
Jag skulle få "kaffefrämmande" av en mycket nära vw fantast tillika entuciast sedan många år.
Innan han kom, passade jag på att borra in nya "cigg tändar uttag" som skall användas till OT pannan. Den placerades i hansksluckan.
Precis som jag gängat in den nya kontakten knackade det på dörren och "bullkungen" kom in.
Vi hjälptes åt före kaffet att snapsa förgasaren, men inte ett liv.....
Upp med ett stift, för att konstatera, ingen gnista...

Mäta på tändspolen, och visst var det 6v där.
Då var det bara att öppna fördelaren, och slipa på alla kontaktstycken inne i den. Det var framförallt brytaren som var riktigt dålig. Efter slipningen var det läge att snappsa gasaren igen, och visst den startade!!!

Yeeeeee!! Härligt! Bilen har inte gått sedan 70talet, och nu gick den igen! Härligt!
Men.... när snapsen var slut stannade bilen igen... Hmm....
Ähh vi tar en fika nu, och grubblar på detta :)

Efter semla och kaffe så var det dax att gå på tanken, där jag gissade att felet låg. Det visade sig att jag blandat ihop tankarna (i dubbel bemärkelse) så jag hade monterat den "felaktiga" tanken. Bara att lossa röranslutningen och hämta den andra. Ur med bensinen, och anslutningen, och montera på den andra. I med bensinen igen, och vipps! Den gick länge, och vackert! Otroligt att den går så vackert!

Nu har jag bara kvar litte enkelt meck med avgas, och monteringen av allt lulllull.

Dock har jag ändrat mig gällande taksökaren.... Det blir ingen taksökare.
Det tar emot aldeles för mycket att borra hål i taket!

Men med marchal lyktor, hasplåtar och OT panna så hoppas jag att det funkar att köra iallafall...
Imorgon blir det att montera de sista avgasgrejjorna, och åka till burträsk på en provtur, om allt går som jag tänkt!

Tack och gokväll!

1 kommentar:

Niklas Larsson sa...

Stort grattis! Väldigt roligt att du fick igång bilen. Men vad ska du göra resterande två veckor innan tävlingen? Kanske renovera en servicebil?

 
gästbok och besöksräknare