måndag 28 september 2009

Motorbromsning i Luleå

Denna helg åkte jag och Anton till Luleå, för att se när man där hade 1600 challange. Det innebär att man bromsade vw motorer, byggda efter vissa specifika krav.
(www.streetvw.se) där kan du lösa och kolla på bilder/filmer från äventyret.
Att lyckas plocka ut ca 130 hästar ur en folkamotor, med portade originaltoppar, det är mycket imponerande!
Det var en mycket trevlig tillställning, under enkla och gemytliga förhållanden.
Tror jag räknade till 12 folkvagnar och en tidig 911.

Dagen började med uttrycket marsfart=toppfart stiftat av mina vänner Fredrik och Leif i Norrbotten. Rally´n fick smaka hela vägen, och mätaren stod konstant på 120. Just innan bron över luleälv kom en bubbla upp i backspegeln. Det visade sig vara Steffe P, med sin "doping 1600" som faktiskt hade problem med sin bubbla, att hänga på "sin äldre bror" med ringa 30 kusar.

Vi åkte till biltema, där det var bilträff, och vw entuciasterna i lule, med omnejd hade samlats.
Vi hade lite ärenden att göra kring lule, så dom andra drog vidare med sina folkvagnar, men vi stannade kvar på biltema ett tag till. när vi skulle åka ville några killar ta kort på mig, och få svar på några frågor, och de visade sig skriva för NSD. Kolla in länken:
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4899461

Vi var först på plats i det villagarage där aftonens aktiviteter skulle utspela sig.
Mycket trevligt, dock bara tre motorer som ställde upp i bromsningen.
Visst strul med datatekniken skulle det visa sig, så team sthlm fick bromsa flera svängar för att prova tekniken som strulade. Detta team är alla anställda på scania södertälje, och har nog vissa fördelar iochmed det. Dessa körde med weber 40 förgasare,

Lag två; oledig, hade insprutning på sin 1600 men det blev mera "rök än eld" ur den maskinen.

Lag 3 var Bensbyn, som hade Solex 40 Pii, men den motorn var inte riktigt topp utvecklad ännu, så man valde att avbryta pga avsaknad av större munstycken, då den gick väldigt magert.

En riktigt trevlig afton, som sporrade mig att ha egen rova till nästa år! :)
Bilder/film kommer!

Hemvägen blev strapatsrik, då mörkret infunnit sig när det dröjde till över 20 på kvällen innan vi styrde kosan söder ut igen.
Vi körde inte raka vägen, utan vek av i Antnäs och åkte snett syd/väst, för att komma ut mitt mellan Älvsbyn och Pite.
Mörker avhjälper man med halv/helljus, men bilen började gå sämre och sämre, och i en backe innan Jävre trodde jag att det var kört.....
Vet inte varför, men troligen pga dålig laddning (jag hade kört med avslagna ljus på dagen) så bluddrade den, och jag kastade trean, för att hålla varven, och det var på nöd och näppe som backen avklarades, varvid jag vidtog åtgärden att köra med endast parkeringsljus, och fick liv i tändningen igen.
I backen vid Åbyn hände samma sak, men då var jag ner på 2ans växel innan vi fick snurr på skiten igen.
Jag hade tagit med c-tec laddaren, så i byske stannade vi av för att ladda med elström, men då upptäckte jag att "krokodilkäftarna" var kvar i garaget........ :(
Bilen fick stå och ladda ett tag med släckta lysen, och då kunde vi köra till Kåge, för att göra samma sak där för att ta oss hem, väl hemma, efter kanske 36mil, (minst) summerades 26liter, mao 0.76liter/mil, och det är ju helt okej!

Inga kommentarer:

 
gästbok och besöksräknare